Regulamin organizacyjny
POWIATOWEJ STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNEJ
W SKARZYSKU-KAMIENNEJ
I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Regulamin organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Skarżysku-Kamiennej zwanej dalej „ Stacją „ określa szczegółowe zadania , organizację i zasady kierowania jej pracą , zakresy działania wewnętrznych komórek organizacyjnych Stacji .
§ 2
Regulamin niniejszy wydany został na podstawie:
- Ustawy z dnia 14.03.1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej
( tj. Dz. U. Nr 90 z 98 r. poz. 575 z późn.zm.)
- Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 9 września 2002 r. w sprawie organizacji i sposobu działania stacji sanitarno-epidemiologicznych – ( Dz.U. Nr 162 poz.1342) ,
- Ustawy z dnia 30.08.1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej ( Dz.U. Nr 91 poz. 408 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych ( tj. Dz.U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148),
- innych przepisów obowiązujących publiczne zakłady opieki zdrowotnej prowadzonych w formie jednostki budżetowej oraz
- statutu PSSE stanowiącego załącznik do Decyzji Ministerstwa Zdrowia o wpisie do rejestru z dnia 14.X.2002 r. – Znak: R-MZ-710/2002.
§ 3
1.Stacja jest jednostką budżetową finansowaną z części budżetu, której dysponentem jest
minister właściwy do spraw zdrowia .
2.Stacja jest dysponentem budżetu trzeciego stopnia.
§ 4
Organem założycielskim Stacji jest minister właściwy do spraw zdrowia .
§ 5
1. Siedzibą Stacji jest miasto Skarżysko-Kamienna .
2. Stacja działa na obszarze Powiatu Skarżyskiego.
II ZASADY KIEROWANIA STACJĄ
§ 6
Stacja stanowi aparat pomocniczy Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Skarżysku-Kamiennej w wykonywaniu zadań określonych w § 6 Statutu, a w szczególności :
- prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych i innych
czynności wynikających z zadań Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego,
- wykonywanie badań i analiz laboratoryjnych ,
- wykonywanie badań i pomiarów środowiskowych,
- opracowywanie ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności ,
- działalność przeciwepidemiczna ,
- opracowywanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu higieniczno-sanitarnego,
- przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie czynności w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji ,
- przygotowywanie i składanie projektów wniosków o ukaranie do sądów rejonowych,
- przygotowywanie spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszeniem i popieraniem oskarżenia w postępowaniu uproszczonym, według odrębnych przepisów ,
- inicjowanie , organizowanie, koordynowanie prowadzenia i sprawowania nadzoru nad działalnością na rzecz oświaty zdrowotnej, promocji zdrowia oraz szkoleń ,
- sprawowanie nadzoru i egzekwowanie higienicznych warunków pracy w zakładach pracy ,
- prowadzenie postępowania i dokumentacji w sprawach stwierdzenia choroby zawodowej i przygotowywania w tych sprawach projektów decyzji administracyjnych
- prowadzenie spraw w dziedzinie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego ,,
- sprawowanie nadzoru nad higieną środowiska zakładów nauczania i wychowania oraz placówkami wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży ,
- sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny środowiska, obiektów żywienia , materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością oraz kosmetyków,
- sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w środkach transportu komunikacji publicznej ,
- prowadzenie spraw związanych ze statystyką publiczną ,
- opracowywanie projektów planów pracy oraz sprawozdań z działalności stacji sanitarno-epidemiologicznych.
§ 7
1.Pracą Stacji kieruje Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny będący jednocześnie jej
Dyrektorem .
2.Dyrektor Stacji :
a) kieruje Stacją w sposób zapewniający jej prawidłowe funkcjonowanie,
b) reprezentuje Stację na zewnątrz,
c) jest przełożonym pracowników Stacji .
§ 8
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny kieruje Stacją przy pomocy głównego księgowego oraz kierowników oddziałów , których zakres obowiązków określają dalsze postanowienia regulaminu organizacyjnego.
§ 9
W sprawach związanych z realizacją Państwowej Inspekcji Sanitarnej - za Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w czasie jego nieobecności , działa kierownik oddziału w granicach udzielonego upoważnienia .
III. STRUKTURA ORGANIZACYJNA PSSE
§ 10
Dla wykonywania zadań Stacji ustala się strukturę organizacyjną komórek i stanowisk pracy wchodzących w skład PSSE w Skarżysku-Kamiennej :
I. Oddział Bieżącego Nadzoru Sanitarnego – w skład którego wchodzą Sekcje:
1. Higieny Żywności , Żywienia i Przedmiotów Użytku z Higieną Dzieci i Młodzieży.
2. Higieny Komunalnej i Środowiska Pracy .
3. Przeciwepidemiczną z Oświatą Zdrowotną i Statystyką .
II. Oddział Laboratoryjny – w skład którego wchodzą Laboratoria :
1. Mikrobiologii Żywności , Badania Wody i Schorzeń Jelitowych.
2. Badań fizyczno-chemicznych Żywności , Wody i Powietrza oraz Środowiska Pracy i Nauki .
III. Oddział Administracyjny– w skład którego wchodzą :
1. Stanowiska pracy referentów administracyjnych z obsługą sekretariatu.
2. Stanowiska pracy Dozoru i Obsługi.
3. Stanowisko pracy informatyka .
IV. Oddział Ekonomiczny – w skład którego wchodzą :
1. Stanowisko pracy Głównego Księgowego.
2. Stanowiska pracy referentów księgowych.
3. Stanowisko pracy kasjera.
V. Samodzielne stanowiska pracy :
1. Asystent Zapobiegawczego Nadzoru Inwestycyjnego.
1. Radca Prawny.
2. Referent ds. pracowniczych.
3. Inspektor bhp i p/poż.
§ 11
Do zakresu działania Oddziału Bieżącego Nadzoru Sanitarnego należy czuwanie nad całością spraw związanych z bieżącym nadzorem sanitarnym i bezpośrednia odpowiedzialność za pracę podległych Sekcji tj:
1. Sekcji Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku oraz Higieny Dzieci i Młodzieży .
2. Sekcji Higieny Komunalnej i Środowiska Pracy .
3. Sekcji Przeciwepidemicznej z Oświatą Zdrowotną i Statystyką.
Osobą kierującą pracą tego oddziału, odpowiadającą za prawidłowe funkcjonowanie i sprawne wykonywanie zadań przez podległe mu sekcje -jest Kierownik Oddziału w Nadzorze – podlegający bezpośrednio Dyrektorowi Stacji .
Pracownicy Oddziału podlegają bezpośrednio kierownikowi Oddziału .
Kierownik Oddziału sprawuje również nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy .
§ 12
Do zakresu działania Sekcji Hig. Żywności , Żywienia i Przedmiotów Użytku oraz Higieny Dzieci i Młodzieży należy w szczególności :
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru sanitarnego w zakresie higieny żywności :
- nad produkcją i obrotem środkami spożywczymi , przedmiotami użytku mającymi wpływ na zdrowie człowieka ,
- nad warunkami higieny i racjonalnością żywienia zbiorowego w zakładach żywienia zbiorowego otwartego i zamkniętego,
- podejmowanie środków przewidzianych przepisami o postępowaniu przymusowym w administracji w stosunku do winnych naruszenia przepisów sanitarno-higienicznych, przygotowywanie wystąpień do odpowiednich organów administracji i gospodarki uspołecznionej oraz przygotowywanie decyzji i postanowień wydawanych w trybie postępowania administracyjnego,
- kontrola stanu urządzeń zaopatrzenia w wodę oraz miejsc i sposobu usuwania nieczystości stałych i płynnych ,
- pobieranie prób środków spożywczych , posiłków, przedmiotów użytku oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji
- uczestniczenie w profilaktyce oraz zwalczaniu ognisk zatruć pokarmowych.
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru sanitarnego w zakresie higieny dzieci i
młodzieży:
- nad stałymi zakładami nauczania, wychowania i opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz
nad obiektami sezonowymi i placówkami pracy społeczno-użytecznej,
- współudział w odbiorach obiektów nowych, adoptowanych lub modernizowanych,
- prowadzenie działalności zmierzającej do poprawy warunków lokalowych placówek, funkcjonalności pomieszczeń , wyposażenia w meble , sprzęt , urządzenia do mycia i kąpieli oraz zagospodarowania terenów,
- kontrola urządzeń służących do zaopatrywania w wodę do picia i potrzeby gospodarcze oraz urządzeń do gromadzenia i usuwania nieczystości ,
- organizacja walki z chorobami zakaźnymi w placówkach podlegających,
- kontrola dziennych i tygodniowych rozkładów zajęć oraz kontrola procesów nauczania,
- prowadzenie prac związanych z akcją wczasów letnich i zimowych organizowanych dla dzieci i młodzieży – kwalifikacji i rekwalifikacji obiektów oraz nadzór nad czynnymi placówkami,
- pobieranie prób wody do analiz, posiłków na kaloryczność i innych .
Ponadto do zadań Sekcji należy :
- prowadzenie rejestrów i ustalonych ewidencji wszystkich podległych obiektów ,
- zbieranie i analizowanie materiałów dotyczących zagadnień sanitarno-higienicznych w nadzorowanych obiektach oraz opracowywanie na tej podstawie odpowiednich wniosków i wystąpień,
- sporządzanie obowiązujących sprawozdań , doraźnych informacji i meldunków oraz opracowywanie zbiorczych ocen,
- przygotowywanie decyzji i postanowień PPIS wydawanych w trybie KPA ,ustawy o państwowej inspekcji sanitarnej , przepisów o postępowaniu przymusowym w administracji oraz ustaw szczegółowych,
- przygotowywanie wystąpień do odpowiednich organów administracji i jednostek
gospodarczych ,
- ścisła współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE poprzez udział w kompleksowych kontrolach obiektów oraz wspólne opracowywanie i wykorzystanie materiałów pokontrolnych w pionie Oddziału Bieżącego Nadzoru Sanitarnego ,
- załatwianie skarg i wniosków ludności ,
- czynne uczestnictwo w doszkalaniu i samokształceniu , wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wdrażanie dyrektyw unijnych .
- wykonywanie innych czynności na polecenie Kierownika Oddziału Bieżącego Nadzoru Sanitarnego i Dyrektora Stacji.
§ 13
Do zakresu działania Sekcji Higieny Komunalnej i Środowiska Pracy należy w szczególności :
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru sanitarnego w zakresie higieny komunalnej :
- nad wszystkimi urządzeniami do zaopatrzenia ludności w wodę , placówkami służby zdrowia ,obiektami komunalnymi ,obiektami i trasami turystycznymi i wypoczynkowymi,
- nad cmentarzami , przewozem i ekshumacją zwłok,
- nad wodami powierzchniowymi,
- nad glebą oraz powietrzem .
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru sanitarnego w zakresie środowiska pracy :
- nad warunkami higieny środowiska pracy oraz zapobieganiu chorobom zawodowym
w zakładach pracy i szkołach zawodowych:
a/ stałe aktualizowanie działalności zakładów pracy wg działów EKD oraz zbieranie
danych o rodzajach występujących w nich czynnikach szkodliwych,
b/ określanie stężeń , natężeń czynników szkodliwych i ocena ryzyka zawodowego,
c/ prowadzenie postępowań wyjaśniających w związku ze zgłoszeniem lub
podejrzeniem chorób zawodowych i wydawanie odpowiednich decyzji,
d/ nadzorowanie badań profilaktycznych,
e/ prowadzenie rejestru chorób zawodowych i dokumentacji postępowania
wyjaśniającego.
Ponadto do zadań Sekcji należy :
- prowadzenie rejestrów i ustalonych ewidencji wszystkich podległych obiektów ,
- zbieranie i analizowanie materiałów dotyczących zagadnień sanitarno-higienicznych w nadzorowanych obiektach oraz opracowywanie na tej podstawie odpowiednich wniosków i wystąpień,
- sporządzanie obowiązujących sprawozdań , doraźnych informacji i meldunków oraz opracowywanie zbiorczych ocen,
- przygotowywanie decyzji i postanowień PPIS w zakresie działalności sekcji ,
- podejmowanie środków przewidzianych przepisami o postępowaniu przymusowym w administracji w stosunku do winnych naruszenia przepisów sanitarno- higienicznych,
- współpraca z właściwymi organami i instytucjami,
- ścisła współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE poprzez udział w kompleksowych kontrolach obiektów oraz wspólne opracowywanie i wykorzystanie materiałów pokontrolnych w pionie Oddziału Bieżącego Nadzoru Sanitarnego ,
- załatwianie skarg i wniosków ludności ,
- czynne uczestnictwo w doszkalaniu i samokształceniu , wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wdrażanie dyrektyw unijnych .
- wykonywanie innych czynności na polecenie Kierownika Oddziału Bieżącego
Nadzoru Sanitarnego i Dyrektora Stacji .
§ 14
Do zakresu działania Sekcji Przeciwepidemicznej z Oświatą Zdrowotną i Statystyką należy w szczególności :
1. W dziedzinie przeciwepidemicznej:
- zapobieganie i zwalczanie chorób zakaźnych i niezakaźnych szerzących się
epidemicznie , pasożytniczych i zatruć pokarmowych,
- opracowywanie ognisk chorób zakaźnych:
a/ przeprowadzanie wywiadów i dochodzeń epidemiologicznych,
b/ pobieranie materiału lub kierowanie osób ze styczności z chorymi lub podejrzanymi o
zakażenie ze wspólnego źródła na właściwe badania ,
c/ nadzór nad postępowaniem z chorymi zakaźnie ,
d/ kierowanie osób ze styczności z chorymi lub podejrzanymi o zakażenie ze wspólnego
źródła na właściwe badania oraz pobieranie materiału do badań i nadzór przez czas
równy okresowi wylęgania choroby,
e/ nadzór nad ozdrowieńcami.
- organizowanie , przeprowadzanie i kontrola prac związanych z opanowaniem masowych
zachorowań oraz współudział w akcjach ratunkowych w przypadkach klęsk żywiołowych
- udział w kontrolach kompleksowych zakładów służby zdrowia ( szpitale , przychodnie,
stacje ratownictwa medycznego , prywatne gabinety lekarskie ),
2. W dziedzinie szczepień ochronnych :
- sporządzanie zbiorczego zapotrzebowania na szczepionki ,
- analiza pobieranych i wykorzystanych szczepionek ,
- rozliczanie raz na rok szczepionek z WSSE,
- sporządzanie analiz uodpornienia dzieci z poszczególnych roczników wg kalendarza szczepień,
- sporządzanie analizy wykonawstwa szczepień przez poszczególne punkty szczepień,
- instruktaż pielęgniarek nowozatrudnionych w punktach szczepień,
- wzywanie i przesłuchiwanie matek uchylających się od poddawania dzieci szczepieniom, sporządzanie decyzji w sprawie dzieci nieszczepionych wg kalendarza szczepień , analiza przyczyn nie zgłaszania się do szczepień oraz wyciąganie sankcji karnych wobec personelu nie wywiązującego się ze swoich obowiązków,
- zgłaszanie i analiza odczynów poszczepiennych,
- nadzór nad szczepieniami w środowiskach nosicieli oraz pracowników uwzględnianych w planie awaryjnym.
3. W dziedzinie dezynfekcji , dezynsekcji i deratyzacji :
- prawidłowe przeprowadzanie dezynfekcji w ognisku ( bieżącej i końcowej),
- organizacja zaopatrzenia nosicieli w środki do dezynfekcji bieżącej i kontrola sposobu stosowania tych środków,
- nadzór nad prawidłową gospodarką środkami ddd,
- kontrola reżimu przeciepidemicznego oraz skuteczności zabiegów sterylizacyjnych i dezynfekcyjnych w placówkach służby zdrowia, lecznictwa otwartego i zamkniętego,
- okresowa kontrola sprawności działania urządzeń sterylizacyjnych i komór dezynfekcyjnych( testy),
- okresowa kontrola transportu zakaźnie chorych,
- udział w zwalczaniu zakażeń wewnątrzoddziałowych,
- pobieranie prób do badania roztworów dezynfekcyjnych celem określenia prawidłowości ich stężeń w obiektach komunalnych( zakłady fryzjerskie, kosmetyczne , kąpielowe i inne ),
- współudział w walce z wszawicą – nadzór nad metodyką odwszawiania i rejestracją przypadków,
- kontrola działalności usługowych zakładów ddd i zwalczania szkodników żywności, współudział w organizowaniu akcji dezynfekcyjnych i deratyzacyjnych,
- pobieranie środków ddd do badań laboratoryjnych,
- okresowa kontrola obiektów handlowych pod kątem zaopatrzenia w środki ddd dla potrzeb ludności,
- właściwa konserwacja sprzętu dezynfekcyjnego.
4. W dziedzinie Oświaty Zdrowotnej :
- Realizacja Narodowego Programu Zdrowia , programów edukacji zdrowotnej (promocji zdrowia ),
- wizytacja placówek i monitoring programów edukacji zdrowotnej,
- prowadzenie szkoleń ,
- opracowywanie rocznych planów pracy oraz sprawozdań ,
- sprawowanie fachowego nadzoru metodyczno-organizacyjnego nad placówkami nauczania i wychowania i placówkami służby zdrowia,
- udzielanie pomocy Zespołom Opieki Zdrowotnej w zakresie prowadzenia kształcenia i dokształcania pracowników służby zdrowia w dziedzinie metodyki oświaty zdrowotnej , poradnictwa i instruktażu metodycznego , zaopatrzenia z wydawnictwa metodycznego, materiały akcydensowe i pomoce poglądowe,
- rozwijanie współpracy ze wszystkimi organizacjami i instytucjami prowadzącymi działalność oświatowo-zdrowotną ,
- współpraca z radiem , prasą i telewizją w dziedzinie oświaty zdrowotnej, prowadzenie serwisu prasowego,
- prowadzenie biblioteki, wypożyczania książek i kaset video oraz pomocy metodycznych,
- przygotowywanie dla potrzeb terenu wystaw , scenariuszy, imprez , regulaminów konkursów,
- organizowanie własnych wzorców metodycznych do działalności oświatowo-zdrowotnej( scenariusze imprez , regulaminy konkursów, hasła, wystawy , plakaty, itp.)
- prowadzenie współpracy ze szkołami z sieci szkół promujących zdrowie,
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE,
- prowadzenie obowiązującej dokumentacji,
- wykonywanie innych czynności na polecenie kierownictwa.
5. W dziedzinie Statystyki :
- prowadzenie rejestru chorób zakaźnych, zatruć pokarmowych, bieżąca analiza rejestru
sygnalizowanie o wzmożonej zachorowalności,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przez organy obowiązane do zgłaszania
chorób zakaźnych i zawodowych postanowień przepisów w tym zakresie,
dokonywanie analiz dotyczących jakości i terminowości powiadamiania przez zakłady
służby zdrowia, podejmowanie interwencji w przypadkach powtarzających się nie
przestrzegania przepisów,
- prowadzenie centralnego rejestru obiektów nadzorowanych przez PSSE we wszystkich
pionach jej działania oraz stała jego aktualizacja ,
- ustalanie rozdzielnika druków sprawozdawczych , operacyjnych i innych
współdziałających , przesyłanie rozdzielnika do Statystyki WSSE , rozprowadzanie
i racjonalna gospodarka drukami ,
- gromadzenie danych z zakresu demografii terenu działania PSSE i sporządzanie
odpowiednich zestawień wg potrzeb,
- wykonywanie opracowań statystycznych, prowadzenie statystyki porównawczej,
- sporządzanie okresowych analiz sytuacji epidemiologicznej i stanu sanitarnego na
podległym terenie.
Ponadto do zadań Sekcji należy :
- prowadzenie rejestrów i ustalonych ewidencji wszystkich podległych obiektów ,
- zbieranie i analizowanie materiałów dotyczących zagadnień sanitarno-higienicznych w nadzorowanych obiektach oraz opracowywanie na tej podstawie odpowiednich wniosków i wystąpień,
- sporządzanie obowiązujących sprawozdań , doraźnych informacji i meldunków oraz opracowywanie zbiorczych ocen,
- przygotowywanie decyzji i postanowień PPIS w zakresie działalności sekcji,
- podejmowanie środków przewidzianych przepisami o postępowaniu przymusowym w administracji w stosunku do winnych naruszenia przepisów sanitarno- higienicznych,
- współpraca z właściwymi organami i instytucjami,
- ścisła współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PSSE poprzez udział w kompleksowych kontrolach obiektów oraz wspólne opracowywanie i wykorzystanie materiałów pokontrolnych w pionie Oddziału Nadzoru Sanitarnego ,
- załatwianie skarg i wniosków ludności ,
- czynne uczestnictwo w doszkalaniu i samokształceniu , wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wdrażanie dyrektyw unijnych .
- wykonywanie innych czynności na polecenie Kierownika Oddziału Bieżącego
Nadzoru Sanitarnego i Dyrektora Stacji .
Struktura organizacyjna Oddziału :
- Kierownik Oddziału
- Stanowiska pracy asystentów
- Stanowiska pracy pielęgniarek
- Stanowiska pracy instruktorów higieny
- Stanowisko pracy dezynfektora
- Stanowisko pracy statystyka medycznego .
§ 15
Do zakresu działania Oddziału Laboratoryjnego należy czuwanie nad całością badań wykonywanych w PSSE i bezpośrednia odpowiedzialność za pracę podległych laboratoriów tj:
1. Laboratorium Mikrobiologii Żywności , badania wody i schorzeń jelitowych.
2. Laboratorium badań fizyczno-chemicznych żywności , wody i powietrza, środowiska pracy i nauki .
Osobą kierującą pracą tego oddziału, odpowiedzialną za prawidłowe funkcjonowanie i sprawne wykonywanie zadań przez podległe laboratoria - jest Kierownik Oddziału w Laboratorium – podlegający bezpośrednio Dyrektorowi .
Pracownicy oddziału podlegają bezpośrednio Kierownikowi Oddziału .
Kierownik oddziału sprawuje również nadzór nad przestrzeganiem przez podległych pracowników przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy .
§ 16
Do zakresu działania Laboratorium Mikrobiologicznego należy w szczególności :
1.W dziedzinie mikrobiologii badania żywności:
- Wykonywanie badań mikrobiologicznych artykułów żywnościowych oraz kosmetyków
i przygotowywanie w tym zakresie orzeczeń ,
- udział w opracowaniach problemowych dot. jakości zdrowotnej środków spożywczych .
2. W dziedzinie mikrobiologii badania wody :
- Wykonywanie analiz wody do picia i potrzeb gospodarczych ze wszystkich urządzeń
służących do zaopatrzenia ludności w wodę do picia i potrzeb gospodarczych,
- wykonywanie analiz wód z basenów i kąpielisk,
- wykonywanie analiz wody konfekcjonowanej .
3. W dziedzinie schorzeń jelitowych :
- Wykonywanie badań bakteriologicznych i serologicznych u osób chorych lub
podejrzanych o zakażenie pałeczkami duru brzusznego , duru rzekomego i innymi
pałeczkami Salmonella oraz czerwonki ,
- wykonywanie badań u dzieci do lat 2-óch z rozpoznaniem lub podejrzeniem chorób
przebiegających z objawami biegunki w kierunku pałeczek Salmonella, Shigella oraz Coli
patogennej,
- wykonywanie badań ozdrowieńców po przebytym zakażeniu pałeczkami Salmonella
i Shigella,
- wykonywanie badań bakteriologicznych u osób pozostających w styczności z chorym
na dur , para-dur , Salmonellę i czerwonkę,
- wykonywanie badań bakteriologicznych w ramach profilaktyki zakażeń wewnątrz-
szpitalnych,
- wykonywanie badań na nosicielstwo pałeczek Salmonella i Shigella pracowników
branżowych( książeczki zdrowia ) i nosicieli ,
- diagnostyka parazytologiczna wybranych środowisk dziecięcych oraz badania kontrolne
ozdrowieńców tasiemczycy,
- badania testów biologicznych aparatury sterylizującej ,
- wykonywanie podłoży,
- wykonywanie wszystkich innych prac diagnostycznych lub związanych z diagnostyką
o ile wymagać będzie zaistniała sytuacja epidemiologiczna .
§ 17
Do zakresu działania laboratorium badań fizyczno- chemicznych należ w szczególności :
1. W dziedzinie badań żywności :
- Wykonywanie analiz środków spożywczych oraz wydawanie orzeczeń dot. jakości
zdrowotnej badanych chemicznie artykułów spożywczych,
- Wykonywanie ocen racjonalności żywienia oraz przygotowywanie w tym zakresie
orzeczeń,
- udział w opracowaniach problemowych dot. jakości zdrowotnej środków spożywczych.
2. W dziedzinie badań wody i powietrza:
- Wykonywanie analiz wody do picia i potrzeb gospodarczych ze wszystkich urządzeń
służących do zaopatrzenia ludności w wodę do picia i potrzeb gospodarczych,
- wykonywanie analiz wód z basenów i kąpielisk,
- wykonywanie analiz wody konfekcjonowanej,
- pobieranie i wykonywanie oznaczeń SO2 i NO2 w powietrzu atmosferycznym oraz
oznaczanie ogólnego opadu pyłu .
3. W dziedzinie badań środowiska pracy :
- Wykonywanie badań laboratoryjnych z zakresu szkodliwości fizycznych i chemicznych w zakładach pracy objętych zasięgiem działania PSSE w ramach nadzoru i na zlecenie pracodawców .
4. W dziedzinie badań środowiska nauki :
- Wykonywanie pomiarów oświetlenia sztucznego , mebli szkolnych i przedszkolnych
i mikroklimatu pomieszczeń .
Struktura organizacyjna Oddziału :
- Kierownik Oddziału .
- Stanowiska pracy asystentów.
- Stanowiska pracy techników laboratoryjnych .
§ 18
Do zakresu działania Oddziału Administracyjnego należy w szczególności :
1. Nadzór i organizowanie pracy podległych pracowników,
2. ustalanie potrzeb w zakresie wyposażenia i zaopatrzenia PSSE,
3. zapewnianie prawidłowej eksploatacji i konserwacji nieruchomości , instalacji elektrycznej, wod.-kan, co, gazowej , urządzeń p/poż. oraz łączności,
4. utrzymanie pomieszczeń jednostki i otoczenia w należytym stanie san.-hig.,
5. należyte zabezpieczenie wszystkich obiektów przed pożarem i kradzieżą,
6. organizowanie i udział w prowadzonych inspekcjach budynków i urządzeń dla oceny ich stanu,
7. prowadzenie właściwej gospodarki środkami rzeczowymi i materiałami , ewidencja , przechowywanie , inwentaryzacja i kasacja - zgodnie z obowiązującymi przepisami ,
8. zapewnienie sprawnego funkcjonowania urządzeń laboratoryjnych oraz aparatury,
9. prowadzenie gospodarki odzieżą ochronną i roboczą oraz sprzętem ochrony osobistej w oparciu o obowiązujące przepisy ,
10. koordynacja transportu dla potrzeb PSSE,
11. obsługa kancelaryjna,
12. informowanie Dyrektora Stacji o wszelkich stwierdzonych nieprawidłowościach w gospodarowaniu mieniem,
13. wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora .
Struktura organizacyjna Oddziału :
- Kierownik Oddziału – stanowisko podległe bezpośrednio Dyrektorowi .
- Stanowiska pracy referentów
- Stanowiska pracy pracowników dozoru
- Stanowiska pracy obsługi gospodarczej
- Stanowisko pracy informatyka .
Pracownicy oddziału podlegają bezpośrednio Kierownikowi Oddziału.
§ 19
Do zakresu działania Oddziału Ekonomicznego należy w szczególności
wykonywanie obowiązków wynikających z przepisów szczególnych prawa budżetowego i rachunkowości.
- planowanie i wykonywanie środków budżetowych i pozabudżetowych,
- obliczanie wynagrodzeń pracowników Stacji oraz sporządzanie list płac,
- sprawozdawczość budżetowa,
- ścisła współpraca z WSSE w zakresie działalności finansowej związanej z bieżącymi sprawami oraz terminowością dostarczania dokumentacji,
- prowadzenie kasy zgodnie z przepisami o gospodarce kasowej,
- wpłaty i wypłaty gotówki z banku,
- sporządzania raportów kasowych,
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania,
- prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem pracowników w mandaty karne i ich rozliczanie,
- prowadzenie rejestru dochodów budżetowych i dochodów środków specjalnych oraz odpowiednie i terminowe ściąganie należności spłaty zobowiązań,
- prowadzenie dokumentacji zasiłków rodzinnych,
- rozliczanie ilościowo-wartościowe magazynu,
- wykonywanie innych prac zleconych przez Gł. Księgowego.
Główny księgowy realizuje zadania wynikające z ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych( Dz.U. z 1998 r. Nr 155 poz. 1014 z późn.zm.) oraz ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( tj. Dz.U. z 2002 r. Nr 76 poz.694) .
Struktura organizacyjna Oddziału :
- Główny Księgowy
- Stanowiska pracy referentów
- Stanowisko pracy kasjera .
Pracownicy oddziału podlegają bezpośrednio Głównemu Księgowemu .
§ 20
Do zakresu działania samodzielnych stanowisk pracy podlegających bezpośrednio Dyrektorowi należy w szczególności :
1. W zakresie Zapobiegawczego Nadzoru Inwestycyjnego :
- uzgadnianie i kontrola przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych w
dokumentacji projektowej w zakresie ustalonym w ustawie o PIS i innych odrębnych
przepisach :
a/ przygotowywanie opinii sanitarnych bądź postanowień w oparciu o przedłożony
plan sytuacyjny i program inwestycji oraz wizją lokalną,
b/ konsultowanie opinii z oddziałem Zapobiegawczego Nadzoru Inwestycyjnego
WSSE w przypadkach skomplikowanych lub budzących wątpliwości. ,
- opiniowanie dokumentacji projektowej obiektów,
- uzgadnianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy,
- uzgadnianie programu gospodarki odpadami na wniosek Starostwa Pow. ,
- kontrola budów w trakcie ich realizacji , a w przypadkach stwierdzenia niezaopiniowa
nej dokumentacji lub dokonania znacznych( niezaopiniowanych) zmian i innych
poważniejszych niedociągnięć- przygotowanie pisma interwencyjnego,
- udział w odbiorach technicznych inwestycji zrealizowanych,
- współpraca z innymi komórkami PSSE oraz instytucjami związanymi z inwestycjami
i ochroną środowiska,
- prawidłowe prowadzenie rejestrów spraw związanych z pracą Zapobiegawczego Nadzoru Inwestycyjnego ,
- sporządzanie obowiązujących sprawozdań , meldunków i analiz,
- załatwianie skarg i wniosków ludności ,
- czynne uczestnictwo w doszkalaniu i samokształceniu ,
- wykonywanie innych czynności na polecenie Dyrektora Stacji.
1. W zakresie pracy Radcy Prawnego :
- Wykonywanie obowiązków zgodnie z ustawą o radcach prawnych,
- udzielanie porad prawnych dotyczących zakresu działania PPIS oraz funkcjonowania PSSE jako samodzielnej jednostki organizacyjnej ,
- współdziałanie przy opracowywaniu wewnętrznych aktów prawnych wywołujących skutki prawne, wystąpień adm. do innych organów i jednostek,
- występowanie w imieniu PPIS w charakterze oskarżyciela publicznego oraz innych sprawach w postępowaniu sądowym lub administracyjnym,
- nadzór nad prawidłowym pod względem prawnym przygotowaniem dokumentów i wystąpień przez poszczególne komórki i stanowiska pracy,
- informowanie o obowiązujących przepisach prawnych związanych z działalnością PIS i PSSE ,
- prowadzenie szkoleń i instruktażu wewnętrznego,
- gromadzenie i uzupełnianie zbioru pomocy prawnych i nadzór nad nimi.
2. W zakresie pracy pracownika ds. pracowniczych :
- rekrutacja , dobór i rozmieszczanie kadr ,
- kontrola przestrzegania dyscypliny pracy,
- organizowanie i kontrola stażów pracy,
- organizowanie praktyk zawodowych , studenckich i uczniowskich ,
- informowanie i mobilizowanie pracowników do uczestnictwa w dostępnych formach szkolenia,
- określanie potrzeb socjalnych i bytowych załogi ,
- organizowanie wypoczynku dla pracowników i ich rodzin ,
- organizowanie opieki nad emerytami i rencistami ,
- badanie warunków pracy, motywacji i postaw pracowniczych,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników , akt osobowych , wydawanie legitymacji i innych upoważnień czy zaświadczeń,
- prowadzenie spraw urlopów oraz spraw związanych z czasową niezdolnością do pracy ,
- przygotowywanie wniosków do karania i nagradzana pracowników,
- załatwianie spraw emerytalno-rentowych,
- współdziałanie ze służbą zdrowia w celu zapewnienia pracownikom opieki zdrowotnej ,
- opracowywanie sprawozdań dot. zatrudnienia , płac i spraw socjalnych,
- wykonywanie innych czynności zleconych przez Dyrektora .
3. W zakresie pracy inspektora bhp i p/poż .
- Sprawowanie kontroli nad stanem bhp i p/poż w PSSE zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
- bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach bhp i p/poż,
- opracowywanie instrukcji i zasad postępowania na poszczególnych stanowiskach pracy oraz planu poprawy warunków bhp.,
- ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, chorób zawodowych oraz prowadzenie odpowiedniej dokumentacji ( kompletowanie wniosków ),
- dokonywanie szkoleń pracowników z dziedziny bhp i p/poz.,
- zabezpieczenie pracownikom właściwej odzieży ochronnej i roboczej,
- współudział w organizowaniu badań lekarskich pracowników i kontrola ich terminowości,
- współpraca w zakresie organizowania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowiskach pracy .
IV. TRYB PRACY STACJI .
§ 21
1. Pracownicy Stacji wykonują czynności kontrolne w postępowaniu administracyjnym
i egzekucyjnym oraz stosują postępowanie mandatowe w oparciu o wydane przez
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Skarżysku-Kamiennej .
2. Czynności kontrolne podejmowane są z urzędu bądź w wyniku skarg i wniosków
kierowanych do Państwowego Inspektora Sanitarnego .
4. Ustalenia dokonane podczas czynności kontrolnych stanowią podstawę do wszczęcia
postępowania administracyjnego i wydania decyzji administracyjnej nakazującej usunięcie stwierdzonych naruszeń obowiązujących przepisów sanitarnych.
4. Projekt decyzji przygotowują pracownicy oddziału , którzy dokonali czynności
kontrolnych i po uzyskaniu akceptacji kierownika przedstawiają przygotowaną
decyzję wraz z aktami postępowania Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi
Sanitarnemu .
5. Decyzję podpisują : Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny a w czasie jego nie-
obecności działający z upoważnienia kierownik oddziału .
6. Niewykonanie decyzji w zakreślonym terminie skutkuje wszczęciem postępowania
egzekucyjnego prowadzonego w trybie określonym ustawą z dnia 17.06.1966 r.
o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tj. z 2002 r. Nr 110 poz. 968
z późniejszymi zmianami ) .
7. Laboratoria Stacji dokonują analiz prób pobranych w trakcie kontroli .
Jeżeli wyniki analiz wskazują na popełnienie wykroczenia lub występku , a kontrolę przeprowadzili pracownicy Stacji – Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wszczyna postępowanie wyjaśniające bądź dochodzenie, kierując wniosek o ukaranie lub akt oskarżenia do właściwego Sądu Rejonowego .
8. W sprawach związanych z kierowaniem Powiatową Stacją Sanitarno –Epidem.
w Skarżysku-Kamiennej - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Skarżysku-
Kamiennej jako Dyrektor Stacji wydaje zarządzenia wewnętrzne i polecenia .
V. POSTANOWIENIA KOŃCOWE .
§ 22
W Stacji istnieje możliwość zarówno łączenia jak i rozdziału zadań na poszczególnych stanowiskach pracy i regulowanie ich zakresami czynności.
§ 23
Obowiązującą wykładnię przepisów i postanowień niniejszego regulaminu ustala Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Skarżysku-Kamiennej , który również rozstrzyga spory kompetencyjne wynikłe na tle jego stosowania .
§ 24
Schemat organizacyjny Stacji stanowi załącznik do regulaminu.
§ 25
Porządek wewnętrzny i związane z procesem pracy obowiązki Stacji jako zakładu pracy i jej Dyrektora oraz obowiązki i uprawnienia pracowników określa Regulamin Pracy PSSE w Skarżysku-Kamiennej ustalony w obowiązującym trybie.
§ 26
Traci moc dotychczasowy Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Skarżysku-Kamiennej.
§ 27
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Skarżysku-Kamiennej wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia przez Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Kielcach .
Nadaję :
Dyrektor Powiatowej Stacji
Sanitarno-Epidemiologicznej
w Skarżysku-Kamiennej
Dyrektor Stacji
Lek. Jan Piłat
14.IV.2003
( Data i podpis )
Zatwierdzam :
Państwowy Wojewódzki
Inspektor Sanitarny
w Kielcach
Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny
Lek .med. Jan Krzysztof Bartel
24.04.2003
( Data i podpis)